دانلود پروپوزال بررسی ارتباط اقلیم و صنعت گردشگری

این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط اقلیم و صنعت گردشگری (رشته رشته جغرافیا) می‌ باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی

دانلود پروپوزال بررسی ارتباط اقلیم و صنعت گردشگری

مقدمه:
توسعه روزافزون علوم منابع طبیعی و محیط زیست در سطح دنیا، ایجاد شاخه های نوینی از علوم و صنایع مربوط را در پی داشته که هر یک به نوبه خود قابلیت اثرپذیری از بوم سازه طبیعی را دارا هستند. دانش اکوتوریسم یا گردشگری طبیعت به عنوان یکی از پرجاذبه ترین و در عین حال پرمنفعت ترین علوم وابسته به منابع طبیعی و محیط زیست تلقی می شود که به عنوان ابزاری برای افزایش در آمد ملی کشور های کمتر صنعتی به شدت مورد توجه قرار گرفته است (امانی ،1383).

گردشگری در گستره ملی و جهانی(جهانگردی) به منظوربازدید از مناطق طبیعی، بیش از بخش های دیگر این صنعت رشد داشته است و اکوتوریسم یا گردشگری مسئولانه در طبیعت به عنوان بخشی از این بازار با رشد 10 تا30 درصد همراه بوده است(پاپلی، 1385).

فعالیت گردشگری که بطور مطلوب طرح ریزی شده باشد می تواند در ضمن حفاظت ومدیریت بهینه طبیعت، منفعت های اضافی برای جوامع بومی و اقتصاد محلی بهمراه داشته باشد. با توجه به تعاریف انجمن طبیعت گردی اکوتوریسم (طبیعت گردی)عبارت است از سفر هدف دار به طبیعت برای شناخت تاریخ طبیعی و فرهنگی محیط با پرهیز از ایجاد تغییردر اکوسیستم ها و تخریب محیط زیست و ایجاد فعالیت های اقتصادی که به بهره برداری صحیح از منابع زیست محیطی و اشتغال زایی برای اهالی بومی منطقه منجر شود(صارمی نائینی،1377).

کشور ایران به دلیل تنوع شرایط توپوگرافی،اقلیمی و فون وفلور و با دارا بودن تاریخ وفرهنگ کهن از لحاظ جاذبه های سیاحتی یکی از 10کشور بزرگ جهان محسوب می شود ولی از نظر جذب گردشگر، در ردیف 120 از کشور های جهان قرار دارد (کریمی ،1379).

هوا و آب و هوا، هم بر عرضه و هم بر تقاضای خدمات توریستی تاثیر می گذارد، بنابراین با توجه به ویژگیهای آب و هوایی و تقاضا برای خدمات توریستی، هم منابع و امکانات و هم عوامل محدود کننده باید به طور همسان مورد توجه قرار بگیرند. آب و هوا مهم ترین عامل در توسعه صنعت توریسم محسوب می شود، مسافرتهای گروهی و دسته جمعی با شرایط آب و هوایی پیوند می خورد(ذوالفقاری 1378).

امروزه یکی از پدیده‌های که تاثیرات بسیار زیادی بر توریسم و بر نامه‌ریزی توریسم گذاشته و خواهد گذاشت، پدیده تغییرات اقلیمی است. هر چند تحقیقات وسیعی در رابطه با تغییرات اقلیمی صورت گرفته است، اما متاسفانه در ارزیابی‌های دراز مدت، نتایج احتمالی تاثیرات تغییر اقلیم، بیشتر بر روی عوامل بیوفیزیکی و فیزیکی(پوشش گیاهی، هیدرولوژی و ..) تاکید کرده است و به عوامل اقتصادی و اجتماعی( برنامه‌ریزی شهری، توریسم و …) مورد غفلت قرار گرفته‌اند. منابع محدودی در رابطه با موضوع تغییر‌پذیری اقلیم و توریسم وجود دارد که بیشتر در رابطه با توریسم زمستانی و اسکی است.

از سوی دیگر با بررسی منابع راجع به تغییر اقلیم و توریسم، در‌می یابیم که بیشتر مطالعات به وسیله دانشمندان علوم طبیعی صورت گرفته تا آنکه توسط متخصصین توریسم انجام شود. مسلم است که در آینده ارزش بیشتری به تاثیرات اقتصادی و اجتماعی تغییر اقلیم بخصوص در رشته هایی مانند علوم اجتماعی و اقتصاد و توریسم داده خواهد شد. در این میان، رشته برنامه‌ریزی محیط زیست به عنوان یک میانجی مهم بین محیط طبیعی و انسانی، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد.

هر چند تحقیقات در رابطه با تاثیرات تغییر اقلیم و توریسم در مراحل ابتدایی قرار دارد، عموما این طور تصور می‌شود که تهدید‌های تغییرات اقلیمی، نتایج خطیری را برای توریسم به دنبال خواهد داشت و این را میتوان به عنوان شاهدی از وابستگی شدید توریسم به اقلیم و هوا ارزیابی نمود. تغییر اقلیم منجر به تغییرات بعدی در محیط طبیعی می‌شود، همانطوری که بسیاری از اشکال توریسم بر اساس جذابیت منابع طبیعی استوار است، این تغییرات بر توریسم نیز تاثیرات بیشماری خواهد گذاشت به طوری که تغییر در اقلیم، منجر به تغییر در جذابیت نسبی مناطق توریستی می‌شود.

فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 16

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط