پاورپوینت آراء تربیتی در یونان و روم باستان

این پاورپوینت به بررسی آراء تربیتی در یونان و روم باستان می‌ پردازد. با تحلیل نظرات فلاسفه‌ای چون سقراط، افلاطون، و ارسطو، و تأثیرات آن‌ها بر نهادهای آموزشی، این ارائه به سیر تحول تربیت در دو تمدن کلاسیک می‌ پردازد.

پاورپوینت آراء تربیتی در یونان و روم باستان

مقدمه
تاریخ تربیت و آموزش در یونان و روم باستان نشان‌دهنده پیوند عمیق این دو تمدن با فلسفه، سیاست، و فرهنگ است. یونان باستان، به ویژه در دوران طلایی خود، به‌عنوان گهواره فلسفه غرب شناخته می‌شود، جایی که اندیشمندانی چون سقراط، افلاطون و ارسطو با ارائه نظریه‌های بنیادین خود در زمینه تربیت، زیربنای بسیاری از اصول آموزشی را بنا نهادند که تا به امروز تأثیرگذار باقی مانده‌اند. سقراط با تأکید بر روش دیالکتیک و جستجوی حقیقت از طریق پرسش و پاسخ، مفهوم آموزش را از یک فرآیند ساده انتقال دانش به یک فرآیند فعال درک و کشف حقیقت تبدیل کرد. او بر این باور بود که آموزش باید به درون‌کاوی و شناخت خود منجر شود، زیرا فهمیدن خود، کلید فهمیدن جهان است.

افلاطون، شاگرد برجسته سقراط، با تأسیس آکادمی در آتن، گامی بزرگ در نظام‌مند کردن آموزش برداشت. او در کتاب‌های معروف خود، به ویژه “جمهوری”، نظریه‌های خود را درباره تربیت ارائه کرد. افلاطون باور داشت که تربیت باید به توسعه همه‌جانبه فرد، از جمله ذهن، بدن و روح منجر شود. او جامعه‌ای ایده‌آل را متصور بود که در آن، هر فرد بر اساس استعدادها و قابلیت‌های خود آموزش ببیند و نقش مناسب خود را در جامعه ایفا کند.

در روم باستان، تربیت به شدت تحت تأثیر فرهنگ یونانی قرار داشت، اما با نیازهای عملی و نظامی امپراتوری روم تطبیق یافت. روم باستان به آموزش و تربیت به‌عنوان وسیله‌ای برای آماده‌ سازی شهروندان برای نقش‌های اجتماعی و نظامی خود نگاه می‌کرد. تربیت در روم بیشتر عملی و منطبق بر نیازهای روزمره بود و نهادهای آموزشی روم با توجه به همین اصول سازمان‌دهی شده بودند.

با بررسی این دو تمدن، می‌توان دید که چگونه آموزش و تربیت به‌ عنوان ابزاری برای انتقال ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی عمل کرده‌اند و چه تأثیری بر شکل‌گیری نهادهای آموزشی در طول تاریخ داشته‌اند. این پاورپوینت، سیر تحول تربیت و آموزش در یونان و روم باستان را بررسی کرده و به تحلیل نقش فلاسفه بزرگ این دو تمدن در شکل‌دهی به اصول و روش‌های آموزشی می‌پردازد.

بخشی از فهرست مطالب
فصل اول: آراء تربیتی در یونان و روم باستان
تعریف آراء تربیتی
تعریف غرب
نهادهای آموزشی و آراء تربیتی
تاریخ فرهنگ یونان
دوره‌های آموزش و پرورش در یونان باستان
نوع حکومت در شهرهای آتن و اسپارت
طبقه‌بندی حکومت‌ها از نظر ارسطو
مراحل تربیت کودکان اسپارت
آراء تربیتی تا عصر پریکلس
عصر حماسی
صفات تربیتی پسران اشراف
اصول ارزش‌های مطلوب در عصر پریکلس
تعلیم و تربیت در عصر پریکلس
ویژگی‌های فلاسفه قبل از سقراط
ریشه‌های فلسفه آموزش و پرورش در عصر پریکلس
هدف تربیت در عصر پریکلس
فعالیت‌های دبیران
آراء تربیتی در سده‌های 5 و 4 ق.م
سوفسطاییان و آموزش و پرورش
سوفسطاییان
منظور سقراط از علم
وجود آدمی از نظر سقراط
جنبه‌های فلسفی سقراط
هدف تربیت از نظر سقراط
سقراط و تربیت جوانان
روش سقراط
معلم از نظر سقراط
دیدگاه تربیتی سقراط
دانش و اخلاق از نظر سقراط
آراء تربیتی افلاطون
نظر افلاطون در باره انسان
روح آدمی از نظر افلاطون
وظیفه قوای مختلف از نظر افلاطون
ارسطو و نفس
اخلاق از نظر ارسطو
آرای تربیتی ارسطو
مراحل تربیت از نظر ارسطو
آرای تربیتی در روم باستان
آرای تربیتی کویین تی لین
آرای تربیتی پلوتارک
مقایسه کنید (آرای تربیتی فلاسفه یونانی و رومی)
فصل دوم: آرای تربیتی در دین یهود، صدر مسیحیت و سده‌های میانه
فصل سوم: آرای تربیتی در عصر تجدد (سده‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم)
فصل چهارم: سیر آرای تربیتی در سده هیجدهم
فصل پنجم: آراء تربیتی در سده نوزدهم
فصل ششم: سیر آرای تربیتی در سده بیستم
فصل هفتم: سیر آرای تربیتی در سده بیستم (نیمه دوم)


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 269

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط