پاورپوینت بازارهای پول و سرمایه در مدیریت مالی

بازار پول بازار کم ریسکی است که قابلیت نقد شوندگی بالا دارد و به عنوان یک ابزار مالی کوتاه مدت میتوان از آن نام برد . بانک ها ، اوراق تجاری ( پرداخت سود در فواصل زمانی مشخص  معمولا” کمتر از یک سال  )  و گواهی های سپرده  ( که توسط بانک ها انجام میدهد و کم ریسک  ترین ابزار مالی بازار پول است ) ، موسسات مالی اعتباری ، کارگزاران و سرمایه گذاران همه جزو فعالان  بازار پول هستند که برای تامین نقدینگی و گردش سرمایه به وجود آمده اند. در این بازار ارتباط مالی بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر کمتر از یک سال بوده و سرمایه پذیر معمولا” ملزم به پرداخت و بازگرداندن اصل سرمایه ظرف مدت کمتر از یک سال است .
بازار پول :

بازار سرمایه پر ریسک تر است و سرمایه داران با اهداف مالی بلند مدت در آن اقدام به سرمایه گذاری میکنند . شرکت ها و سازمان های بسیاری وجود دارند که برای تامین منابع مالی خود با مشکل مواجه میشوند اما میتوانند از طریق شرکت های سرمایه گذاری ،انتشار اوراق قرضه و سهام های عادی و ممتاز ، وام های بانکی و استفاده از تسهیلات بانک ها کمبود سرمایه شان را جبران کنند. بازار سرمایه نسبت به بازار پولی از تنوع و گستردگی بیشتری برخوردار است . بازار سرمایه به دو دسته تقسیم میشود : بازار اولیه و بازار ثانویه که بازار اولیه مربوط به سهام و اوراق قرضه است و بازار ثانویه مربوط به مکان داد و ستد و معاملات بازار اولیه است . مانند بازار بورس .
بازار سرمایه :

بازارهای مالی اغلب به دو گروه بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می شوند. در کنار این دو بازار سرمایه خارجی را نیز باید به عنوان دیگر منبع تامین مالی دانست . در بازار پول منابع برای مدت زمان کوتاه، وام داده می شوند و مهمترین وظیفه این بازار ایجاد تسهیلات برای واحدهای اقتصادی و اصلاح موقعیت نقدینگی آنهاست ولی در بازار سرمایه منابع برای مدت زمان طولانی و گاه نامحدود وام داده می شوند. مقایسه بازار پول و بازار سرمایه از ابعاد مختلف در جدول زیر صورت گرفته است.

معانی و تعاریف مختلفی از بازارهای پول و سرمایه وجود دارد از نظر فنی ، اصطلاح بازار پول تنها در برگیرنده اعتبارات کوتاه مدت است .

بدین ترتیب، بازار پول ، بازاری برای و جایگزینیهای نزدیک پول است که نهادهای مالی و سایر موسسات برای تامین نقدینگی مورد نیاز جریان فعالیتهای عادی خود به انها اتکا می کنند .

4-2 ویژگیهای نهاد بازار پول و نهاد بازار سرمایه :
در سالهای اخیر ، حجم ابزار بازار پول به شدت افزایش یافته است ومعاملات روزمره به چند میلیارد دلار می رسد .

از طریق بازار مزبور ، تقاضای موقتی برای وجه نقدبرخی از واحدهای اقتصادی با سرعت و کارایی سایر واحدهای اقتصادی که مازاد نقدی کوتاه مدت دارند ارضا می شود . وام دهندگان اصلی بانکهای تجاری هستند .

بازار سرمایه ، بازار اوراق بعادار بلند مدت است اوراق بهادار بلند مدت دولتی ،اوراق قرضه شرکتها ، سهام ممتاز و سهام عادی از جمله ابزارهای بازار سرمایه هستند .

دو بازار پول و سرمایه ارتباط متقابل بسیار نزدیکی بایکدیگر دارند زیرا وام دهندگان و وام گیرندگان می توانند یکی از این دو بازار را ترک و وارد بازار دیگری شوند.

بخصوص بانکهای تجاری بسیار سیال هستند و می توانند اسناد خزانه (بازار پول ) و اوراق قرضه خصوصی (بازار سرمایه ) را با توجه به هدف نقدینگی و سود آوری به یکدیگر تبدیل کنند.

نهادهای بازار پول و سرمایه بسیار تخصصی هستند تا اندازه ای قانون این نهاد ها را وادار به تقسیم کار و تخصص می کند بانکهای تجاری نمی توانند سهام شرکتهای جدید را بفروشند .

4-3 جریان منابع و اهمیت نسبی آن :
4-3-1 جریان منابع :
میزان مشارکت شرکتهای بزرگ و کوچک در بازارهای مالی بشدت متفاوت است . شرکتهای کوچک اساسا به وامهای کوتاه مدت و اعتبارات فروشنگان متکی هستند .

در مورد شرکتهای کوچک ، منابع مذکور، مهمترین منابع تامین مال خارج از کشور هستند و حجم اعتبارات کوتاه مدتی که این گونه شرکتها در یافت می کنند درصد اندکی از اعتبارات بازار پول را تشکیل می دهند.

شرکتهای مزبور غالبا به بازار پول و بازار سرمایه دسترسی چندانی ندارند اغلب نهادهای بازار سرمایه در هدایت میزان قابل توجهی از منابع مالی به شرکتهای بزرگ کار آیی بالایی دارند .

4-3-2 اهمیت نسبی منابع خارح از شرکت :
مسئله مهم این است که شرکتها حدود 90 درصد از منابع در یافتی از خارج شرکت را وام گرفته اند . علت این است که وام کم هزینه ترین عنصر ساختار سرمایه شرکت است .

تاکید بر دریافت وام تا حد زیادی از طریق استفاده از سود انباشته به میزان قابل توجهی تعدیل می شود . نرخ بالای مالیات بر در آمد شرکتها ، وامهای بلند مدت را جذابتر ساخته است .

منابع وجوه خارج از شرکت :
منابع مالی خارج از شرکت را اعتبارات نظام بانکی ، پس اندازهای مردم و سرمایه گذاری خارجیان تامین می کنند .

اعتبارات ایجادی بانکهای تجاری :
در نظام ذخایر غیر صد در صد ، بانکهای تجاری می توانند اعتبار ایجاد کنند . هنگامی که بانک به شرکتی وام می دهد ، پول پرداخت نمی کند بلکه حساب وام گیرنده را به میزان وام بستانکار می کند.

پس انداز افراد :
پس انداز افراد را می توانیم مازاد در آمد آنها بر هزینه های مصرفی ، مالیاتها و سایر پرداختها به دولت تعریف کنیم . اگر تقاضا برای منابع مالی کاهش یابد مردم با همان

نرخ قبلی پس انداز کنند ، نرخ بهره کاهش و هزینه استفاده از منابع مالی برای متقاضیان ان کاهش می یابد . اما اگر سرمایه گذاری شرکتها در موجودی انبار افزایش یابد و افراد نرخ

پس انداز خود را کاهش دهند ، افزایش نرخ بهره ، منابع مالی را برای استفاده کنندگان آن گرانتر می کند .

سرمایه گذاری خارجی :
سرمایه گذاران خارجی نیز منابع مالی را به بازار پول و سرمایه عرضه می کنند اما چون در اکثر کشورها منابع مالی عرضه شده خارجیان به مراتب کمتر از منابع مالی ایجاد شده

نظام بانکی و پس انداز افراد است . بدهی خارجی برسیاستهای پولی و مالی کشور تاثیر قابل توجهی می گذارد . اگر نرخ بهره در کشوری کاهش یابد سرمایه گذاران خارجی منابع خود را

از آن کشور خارج می سازند . برعکس ،افزایش نرخ بهره در کشور مزبور ورود سرمایه خارجی را بالا می برد .

کانالهای انتقال منابع :
بانکهای تجاری معمولا بطور مستقیم به شرکتها وام یا اعتبار اعطا می کنند . گاهی اوقات نیز بانکها اوراق بهادار شرکتها را از طریق کارگزاران خریداری می کنند .

افراد می توانند پس اندازهای خود را از سه طریق در اختیار شرکتها قرار دهند :
1- خرید اوراق بهادرار موجود
2- خرید اوراق بهادار جدبدالانتشار
3- خرید اوراق بهادار از شرکتها بطور مستقیم

1- نهادهایی که به شرکتها ، بخش کشاورزی ، دولت و سازندگان واحد مسکونی منابع مالی عرضه می کنند
2- نهادهایی که برای خرید کالا به مصرف کنندگان منابع مالی عرضه می کنند .

علاوه بر نهادهای مزبور ، موسسات غیر مالی نیز منابع مالی در اختیار سایر موسسات غیر مالی یا نهادهای مای قرار می دهند .
مثال : مانند اعتبارات تجاری که شرکت فروشنده در اختیار خریدار قرار می دهد .

عوامل موثر برجریان منابع :
ماهیت رقابتی بازار :
بطور کلی ، بازارهای پول و سرمایه بسیار رقابتی هستند . معمولا متقاضیان منابع مالی بدهی های مختلفی را پیش رو دارند . در طرف عرضه نیز پس انداز کننده بدهیهای مختلف را پیش رو دارد .

بدهی های مختلفی که پیش رو ی عرضه کنندگان و متقاضیان منابع وجود دارند حقیقی هستند زیرا محصول دو بازار پول و سرمایه تمایزی بایکدیگر ندارند . پول در کلیه نقاط هر دو بازار پول است .

جریانهای مزبور تا حد زیادی با تغییرات هزینه منابع مالی ، تنظیم و تعدیل می شوند .
در شرایط رونق اقتصادی همراه با تورم ، شرکتها به منابع خارج از شرکت متوسل می شوند .

4-6-1 عوامل محدود کننده رقابت :
متقاضیان منابع مالی درباره منابع مورد نظرشان حق انتخاب کامل ندارند . مقررات عرف و ویژگیهای ذاتی شرکت مورد نظر و صنعت مربوط دامنه آزادی انتخاب مدیران را محدود می سازد .

سنت و مقررات :
اغلب نهادهای مالی در باره نوع سرمایه گذاری یا نوع قرار داد مورد نظرشان محدودیتهایی دارند . علاوه بر این ، عرضه کنندگان منابع مالی بطور سنتی برای شرکتهای منابع استانداردهایی دارند .

سنت و عرف و اصول مدیریت سرمایه گذاری مناسب معمولا سرمایه گذاری سنگین در یک شرکت یا صنعت خاص را برای نهادهای مالی مذکور نفی می کنند .

مالیات :
مالیاتها ، عملکرد آزاد نیروهای رقابتی در عرضه منابع به بازارهای پول و سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهند . بررسی تاثیر مالیاتها بر توانایی در عرضه منابع بسیار پیچیده است .


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: pptx

تعداد صفحات تعداد صفحات: 47

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.