پاورپوینت برنامه ریزی کیفیت آموزش و سطح تصمیم گیری

این پاورپوینت به بررسی برنامه‌ ریزی کیفیت آموزش و تصمیم‌ گیری در سطح‌ های مختلف مدیریتی می‌ پردازد. همچنین به تحلیل محیط یادگیری و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی مانند برنامه‌ ریزی درسی، تربیت معلم و مدیریت منابع اشاره دارد.

پاورپوینت برنامه ریزی کیفیت آموزش و سطح تصمیم گیری

مقدمه

از برنامه ریزی آموزشی تعاریف متفاوتی ارائه شده است. بعضی از برنامه ریزان معتقدند که فرایند برنامه ریزی بعد از تعیین هدفها و سیاستهای کلی نظام آموزشی آغاز می شود. چنانکه (Edgar Faure) و همکارانش وظایف و ماموریت فعالیتهای آ.پ را در سه مرحله تعیین کردند:
1-سیاستگذاری های آ.پ
2-تعیین راهبردهای آ.پ
3-برنامه ریزی آ.پ

به موجب این توصیف تعیین هدفها و اولیوتهای آ.پ در مراحل سیاستگذاری و انتخاب راهبردهای آ.پ مشخص می شود و کار برنامه ریز در حقیقت تدابیر و طرحهایی جهت رسیدن به هدفهایی است که قبلا مشخص شده اند اما بعضی دیگر از صاحبنظران برنامه ریزی آموزشی اعتقاد دارند که هدف راهنمای برنامه است و آنرا هدایت می کند به عبارتی دیگر هدف گیری جزء ارکان برنامه ریزی محسوب می شود چنانچه لکت (Leonard Lecth) در تعریفی جامع و کاملتر از برنامه ریزی آموزشی معتقد است برنامه ریزی آموزشی فراگردی است جهت تعیین کردن هدفهای مناسب ، تشخیص مسائل ، نیازها و امکانات و محدودیتهایی که برای رسیدن به آن هدفها وجود دارد.یا احتمالا وجود خواهند داشت و تنظیم کردن فعالیتها و برنامه هایی که جهت رسیدن به هدفها لازم است. ( کورش فتحی و اجارگاه،1377)

اساس برنامه ریزی آموزشی

1- داشتن تصویری از شرایط موجود
2- داشتن تصویری از شرایط مطلوب که نیازمند انجام انواع پژوهش های کمی و کیفی است.

اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی آموزشی

1- بازبینی محدودیت های آموزش رسمی با توجه به بحران های اقتصادی-اجتماعی موجود
2- تعیین ظرفیت و تأثیر آموزش غیر رسمی
3- مشخص نمودن تسهیلات و امکانات آموزشی خودجوش «مدرسه محور»
4- آگاهی بیش تر از منطق و مکانیسم فرایند برنامه ریزی های غیر متمرکز و آثار آن

گام های برنامه ریزی آموزشی

نخستین گام : در برنامه ریزی آموزشی، تشخیص مراحل سیاستگذاری و تحلیل سیاست های آموزشی است.
دومین گام : فرایند ها شامل:1- پژوهش 2- تبدیل داده های گردآوری شده به اطلاعات و دانش مورد استفاده در گفت و شنود ها و تحلیل ها است.
سومین گام : ارزیابی سیاست های انتخاب شده بر حسب:
1- امکان عملی بودن آن ها
2- امکان از عهده برآمدن
3- مرغوبیت آن ها

توجه به کیفیت آموزش

بهبود عملکرد نظام آموزشی مستلزم توجه به توسعه انسانی و استفاده از نظریه های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریت استراتژیک است که تغییراتی را در دیدگاه اقتصاد آموزش و برنامه ریزی آموزشی و توجه به کیفیت آموزش سبب شده است.

افزایش تقاضا برای کمیت و کیفیت آموزش

اگر چه گسترش نظام های آموزشی تحت پوشش مدیریت های متمرکز، موفقیت های نسبی به دست آورده، اما با محدودیت های مالی و به ویژه تأثیر نامناسب بر کیفیت نظام های آموزشی همراه بوده است.


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 19

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط