پاورپوینت تطبیق نظام آموزش و پرورش ایران و ژاپن

پاورپوینت حاضر در چارچوب درس جامعه‌ شناسی آموزش و پرورش به تطبیق نظام‌ های آموزشی ایران و ژاپن پرداخته است. این تطبیق شامل بررسی ساختار آموزشی، شیوه‌ های تدریس و دستاوردهای هر دو کشور با تأکید بر ارزش‌ های تربیتی و فرهنگی است.

پاورپوینت تطبیق نظام آموزش و پرورش ایران و ژاپن

مقدمه

در دهه‌ های اخیر دستاوردها و پیشرفت‌ های شگرف ژاپن موجب حیرت و حسرت جهانیان شده است. به‌ طوری‌ که بسیاری از پژوهشگران راز موفقیت و توفیق ژاپنی‌ ها را در فرهنگ آموزش و پرورش آن جستجو می‌ کنند. پژوهش‌ های انجام‌ شده در خصوص فرهنگ آموزش و فرهنگ مدارس ژاپنی‌ ها، اعجاب جهانیان را برانگیخته است. به‌ طوری‌ که در چندین آزمون بین‌ المللی TIMSS (تیمز)، آموزش و پرورش ژاپن جزو کشورهای برتر جهان بوده است. همچنین مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش نشان می‌ دهد که آموزش و پرورش عمومی به‌ ویژه دوره‌ ی ابتدایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

آیا می‌ دانید در مدارس ژاپن به دانش‌ آموزان نمره داده نمی‌ شود و ارزیابی به‌ صورت گروهی انجام می‌ شود و گروه باید تلاش کند که همه در سطح خوبی قرار بگیرند؟

ساختار آموزشی

سیستم اساسی آموزش بر پایه‌ ی ترکیبی از نظام‌ های آموزشی انگلستان، فرانسه و آمریکا قالب‌ ریزی شده و شاید مدل آموزش آمریکا بیشترین تأثیر را داشته است. نظام آموزشی ژاپن به‌ طور کلی از مقاطع آموزشی مختلف به‌ شرح ذیل متشکل می‌ گردد:

  • مراکز پیش‌ دبستانی – یک تا سه سال
  • مدارس ابتدایی (شوگاکو) – شش سال
  • مدارس مقدماتی متوسطه (چوگاکو) – سه سال
  • مدارس تکمیلی متوسطه (کوکو؛ کوتای‌گاکو) – سه سال
  • مراکز دانشگاهی – معمولاً 4 سال

آموزش وپرورش ژاپن

کشور کوچک ژاپن در کناره‌ ی اقیانوس آرام طی چند دهه‌ ی اخیر توانسته است خود را به‌ عنوان یکی از امپراتوران تکنولوژی، صنعت و اقتصاد به جهان معرفی نماید. مسلماً منابع نفت و گاز باعث توسعه‌ ی این کشور آتشفشانی و زلزله‌ خیز نشده است بلکه توجه به نیروی انسانی و مدیریت آن، راز توسعه‌ ی ژاپن بوده است.

در مطالعات «تیمز» که درباره‌ ی پیشرفت تحصیلی بیش از ۴۰ کشور جهان و در درس‌ های ریاضی و علوم تجربی انجام گرفته است، ژاپن در این ۲ درس و در تمام مقاطع سنی بین ۳ کشور اول بوده و ایران به‌ همراهی کلمبیا و آفریقای جنوبی در انتهای جدول قرار دارد. همچنین «پروفسور ازرا ووگل» استاد دانشگاه هاروارد در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافت که دانش‌ آموزان ژاپنی که دوره‌ ی ابتدایی را در کشور آمریکا گذرانده‌ اند، هنگام بازگشت به کشور خود از همسالان خود در درس‌ های ریاضی و علوم عقب‌ ترند.

نگاهی به ژاپن

کشور آتشفشانی و زلزله‌ خیز ژاپن از ۴ جزیره‌ ی بزرگ و ۳۹۰۰ جزیره‌ ی کوچک تشکیل شده است. مساحت ژاپن ۳۷۸ هزار کیلومتر مربع – کمتر از یک‌ چهارم ایران – و جمعیت آن ۱۲۵ میلیون نفر – یعنی ۲ برابر ایران – است. بیش از ۶۷ درصد این کشور را کوه و جنگل و ۱۵ درصد آن را زمین‌ های کشاورزی فرا گرفته است. این کشور فاقد هرگونه منابع طبیعی مثل نفت و گاز است ولی درآمد سرانه‌ ی مردم آن ۳۸ هزار دلار – ۱۵ برابر ایران – است که این نشانگر آن است که سطح رفاه در این کشور آسیایی از آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی بالاتر است.

عمر متوسط مردان ژاپنی ۷۸ و عمر متوسط زنان این کشور ۸۵ سال است – ۱۵ سال بیشتر از ایران. دین و آیین مردم ژاپن شینتو و بودایی است و پیروان این آیین‌ ها حدود دو برابر جمعیت ژاپن هستند. زیرا که بیشتر مردم این کشور به هر دو آیین معتقدند. شینتو مجموعه‌ ای از باورهای دیرینه‌ ی ژاپنی‌ هاست که بر اساس آن کلیه‌ ی مظاهر طبیعت مانند کوه و ستاره و دریا خدایگان جداگانه‌ ای دارند و باید پرستش شوند.

طبق آیین شینتو روح انسان بعد از مرگ جاودانه باقی می‌ ماند اما جهان دیگری وجود ندارد. بنابراین پاداش و کیفری هم برای اعمال آدمی نیست. آیین بودایی در اواخر قرن ششم پیش از میلاد – ۲۶۰۰ سال قبل – توسط بودا و در کشور هند پایه‌ گذاری و از طریق چین و کره به ژاپن راه یافت. طبق آیین بودایی روح افراد پس از مرگ به بدن فرد دیگری منتقل می‌ شود و در آنجا برحسب راحتی و سختی زندگی او، به پاداش یا عقاب می‌ رسد. مهم‌ ترین ویژگی مردم ژاپن سخت‌ کوشی، قناعت، نظم و روحیه‌ ی همکاری و مشارکت آنهاست.

تاریخ مدارس ژاپن

تاریخ آموزش و پرورش ژاپن را می‌ شود به دو دوره‌ ی قبل و بعد از «انقلاب میجی» تقسیم کرد. این انقلاب ۲۰ سال بعد از اصلاحات امیرکبیر در سال ۱۸۶۸ میلادی آغاز و ادامه پیدا کرد. تا قبل از این انقلاب ۲ نوع مدرسه در ژاپن بود: «مدارس هانکو» ویژه‌ ی سامورایی‌ ها و «مدارس تراکویا» مخصوص آدم‌ های عادی. در سال ۱۸۷۱ یعنی ۳ سال بعد از انقلاب میجی، آموزش و پرورش ژاپن تأسیس شد.

در سال ۱۸۷۲ تقریباً ۲۸ درصد از افراد لازم‌ التعلیم به مدرسه‌ ی ابتدایی می‌ رفتند و یکصد هزار نفر در دبیرستان ثبت‌ نام کردند. در سال ۱۹۲۰ این میزان به یک میلیون و دویست هزار نفر افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۴۸ آموزش نابینایان اجباری شد. در سال ۱۹۸۶ بیش از ۹۰ درصد کودکان ژاپنی به پیش‌ دبستانی رفتند و ۹۴ درصد دانش‌ آموزان به مرحله‌ ی دوم دبیرستان راه یافتند.


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 46

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط