پاورپوینت روش های نوین ارزشیابی آموزشی

این پاورپوینت به بررسی روش‌ های نوین ارزشیابی آموزشی می‌ پردازد. شامل مباحثی از جمله ارزشیابی تکوینی، تشخیصی و تراکمی، روش‌ های سنجش عملکردی، خودسنجی و هم‌ سال‌ سنجی، و تنوع‌ بخشی به ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات است.

پاورپوینت روش های نوین ارزشیابی آموزشی

مقدمه:
ارزشیابی آموزشی یکی از ارکان اساسی فرآیند یاددهی و یادگیری است که هدف اصلی آن سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی و ارزیابی کیفیت یادگیری دانش‌ آموزان است. در دهه‌ های اخیر، روش‌ های ارزشیابی سنتی که مبتنی بر آزمون‌ های کتبی و نمره‌ دهی عددی بودند، به دلیل محدودیت‌ هایی که در سنجش واقعی توانایی‌ ها و مهارت‌ های دانش‌ آموزان داشتند، جای خود را به روش‌ های نوین ارزشیابی داده‌ اند. روش‌ های نوین ارزشیابی به جای تمرکز صرف بر نتایج نهایی، بر فرآیند یادگیری تأکید می‌ کنند و از ابزارهای متنوعی برای سنجش دانش، مهارت‌ ها، نگرش‌ ها و قابلیت‌ های فراگیران استفاده می‌ کنند.

یکی از ویژگی‌ های برجسته‌ ی این روش‌ ها توجه به ارزشیابی تکوینی و تشخیصی است که در طول دوره آموزشی انجام می‌ شوند و به مدرسان کمک می‌ کنند تا نقاط قوت و ضعف فراگیران را شناسایی کرده و فرآیند یادگیری را بهبود بخشند. ارزشیابی تکوینی به مدرسان اجازه می‌ دهد تا با بازخورد دادن به دانش‌ آموزان، آنها را در مسیر صحیح یادگیری هدایت کنند. همچنین، ارزشیابی تشخیصی به تشخیص مشکلات یادگیری کمک می‌ کند و به مدرسان امکان می‌ دهد تا با توجه به نیازهای خاص هر دانش‌ آموز، تدابیر آموزشی مناسبی را اتخاذ کنند.

در روش‌ های نوین ارزشیابی ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات نیز تنوع بیشتری پیدا کرده‌ اند. علاوه بر آزمون‌ های کتبی، از روش‌ هایی مانند پوشه‌ کار، خودسنجی و هم‌ سال‌ سنجی، آزمون‌ های عملکردی و مشاهده مستقیم استفاده می‌ شود. این روش‌ ها به معلمان کمک می‌ کنند تا ارزیابی جامع‌ تری از دانش‌ آموزان داشته باشند و نه تنها به دانش نظری آنها، بلکه به مهارت‌ های عملی و توانایی‌ های اجتماعی و عاطفی آنها نیز توجه کنند.

خودسنجی و هم‌ سال‌ سنجی به دانش‌ آموزان کمک می‌ کند تا نقش فعال‌ تری در فرآیند یادگیری خود ایفا کنند و به تدریج مسئولیت بیشتری در قبال یادگیری خود بر عهده بگیرند. این روش‌ ها همچنین به تقویت اعتماد به نفس و توانایی‌ های انتقادی دانش‌ آموزان کمک می‌ کنند.

استفاده از روش‌ های نوین ارزشیابی باعث می‌ شود تا فرآیند یادگیری پویا، انعطاف‌ پذیر و متناسب با نیازهای فردی دانش‌ آموزان باشد و در نتیجه کیفیت آموزش و یادگیری به طور قابل توجهی بهبود یابد.

فهرست مطالب

  • مفاهیم اصلی در ارزشیابی آموزشی
  • ارزشیابی‌ های سنتی و انواع آن
  • ارزشیابی‌ های جایگزین و انواع آن
  • آزمون‌ سازی
  • ویژگی‌ های اصلی آزمون‌ ها
  • برنامه درسی (Curriculum)
  • طرح و برنامه‌ ریزی (syllabus)
  • روش تدریس (methodology)
  • ارزشیابی (evaluation)
  • مولفه‌ های اصلی تدریس
  • مفاهیم اصلی: اندازه‌ گیری (measurement)، سنجش (assessment)، ارزشیابی (evaluation)، آزمون (test)
  • ارزشیابی‌ های سنتی
  • ارزشیابی‌ های جایگزین (Alternative Assessment)
  • اهداف سنجش: سنجش یادگیری، سنجش برای یادگیری، سنجش به عنوان یادگیری
  • انواع ارزشیابی از نظر زمان: ورودی یا آغازین، تکوینی (مستمر)، تشخیصی، تراکمی یا پایانی
  • آزمون‌ های عینی و ذهنی
  • نکاتی در خصوص تهیه سوالات صحیح-غلط، جور کردنی، چند گزینه‌ ای
  • طبقات حیطه شناختی: دانش، فهمیدن، کاربستن، تحلیل، ترکیب، ارزشیابی
  • خصوصیات آزمون: اعتبار، ثبات، عینیت، جامعیت، عملی بودن
  • ارزشیابی‌ های نوین
  • فرآیند کلی در روش‌ های نوین
  • ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات: خودسنجی، هم‌ سال‌ سنجی، مشاهده، آزمون عملکردی
  • آزمون‌ های عملکردی
  • پوشه کار (portfolio)
  • ارزشیابی پویا (Dynamic Assessment)

فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 86

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط