پاورپوینت ضوابط و استانداردهای فرایند خدمات غذایی

این پاورپوینت درباره ضوابط و استانداردهای فرایند خدمات غذایی بیمارستانی است که به بررسی جنبه‌ های مختلف از جمله کیفیت غذا، طراحی منو، و مدیریت تجهیزات آشپزخانه می‌ پردازد. تأکید بر اهمیت غذای بیمار به‌ عنوان عامل درمان و تأثیر آن بر سلامت و رضایت بیمار، همراه با نظارت دقیق بر قراردادها و خدمات پیمانکاران، از محورهای اصلی این پاورپوینت است.

پاورپوینت ضوابط و استانداردهای فرایند خدمات غذایی

اهمیت خدمات غذایی در بیمارستان و فواید غذا به‌عنوان عامل درمان، مسئله جدیدی نیست، و از سالیان دور، اطباء ایرانی به این مسئله باور داشتند. متناسب‌سازی غذای مناسب برای بیمار و ارتباط آن با درمان بیماری در مقایسه با فعالیت‌ های بی‌ شمار کلینیکی همیشه ارزش‌ گذاری نمی‌ شود و اغلب به چشم حوزه‌ ای که هزینه‌ ی بالا یا حداقل تأثیر را دارد به آن نگریسته می‌ شود. اما سیستم غذایی که غذای بیمار را از لحاظ مواد مغذی و به‌ نوعی مقرون‌ به‌ صرفه تأمین کند، باید یکی از اقدامات اساسی در بیمارستان باشد. هزینه غذای بیمارستان در نقاط مختلف کشور به‌ طور یکسان نبوده و روز به روز بین وعده‌ های غذایی اصلی، نوشیدنی و میان‌ وعده متفاوت است.

فاصله آشپزخانه تا محل سرو غذا قابل توجهی دارد و این به بار خطرات تهدیدکننده سلامت مانند: علاوه بر تأخیری که در مراحل آماده‌ سازی، طبخ، انتقال و در نهایت سرو غذا وجود دارد، سلامت خود بیمار به خطر می‌ افتد و همه این عوامل بر سلامت و کیفیت غذا تأثیر می‌ گذارند. با این مشکل در مدیریت خدمات غذایی بیمارستان‌ های تقریباً سراسر دنیا صدق می‌ کند.

یکی از ابزارهای اساسی در مدیریت خدمات غذایی بیمارستان، رضایت بیمار بستری است که خود اجرای ممتد و پیچیده‌ ای دارد.

  • ظاهر و مخلفات غذا
  • تنوع غذایی
  • امکان انتخاب نوع غذا
  • نحوه جمع‌ بندی و سرو غذا
  • بشقاب مورد استفاده در توزیع غذا
  • نحوه پذیرایی از بیمار
  • تکریم و احترام به بیمار

بیماران از:
برخورد پرسنل بیمارستان و حمایت‌ های روانی آنان بسیار تأثیر می‌ پذیرند و برخورد و منش مثبت و مطلوب پرسنل خدمات غذایی می‌ تواند تأثیر بسیار مثبتی بر صرف غذا توسط بیمار داشته باشد، بطوریکه حتی می‌ تواند دید کلی بیمار را نسبت به کیفیت ارائه خدمات درمانی در آن بیمارستان، حتی اگر غیرواقعی باشد، تغییر دهد.

از سوی دیگر، ممکن است بیمار در زمان پذیرش در بیمارستان مبتلا به سوءتغذیه باشد. این شرایط همیشه در زمان اقامت در بیمارستان قابل جبران نیست، عدم تشخیص سوءتغذیه بیمار به‌ علت عدم مراقبت‌ های تغذیه‌ ای (شامل وزن کردن مرتب بیمار) در زمان پذیرش و تشخیص دیرهنگام شدن سوءتغذیه در بیماران می‌ تواند منجر به سوءانتظار می‌ شود. پرسنل پرستاری از میزان دریافت غذا و مایعات توسط بیمار اطلاع داشته باشند و با مشاور تغذیه، پرسنل توزیع غذا و مهماندار بخشی در تعامل و ارتباط نزدیک برای انتقال اطلاعات بیمار در این خصوص باشند.

کارشناس تغذیه معاونت درمان به‌ عنوان نماینده فنی دانشگاه در جلسات مناقصه حضور دارد. کارشناس تغذیه و کارشناس بهداشت محیط بیمارستان هر کدام در حیطه وظایف خود در تمام مراحل عقد قرارداد بیمارستان (از زمان تنظیم برگ شرایط مناقصه تا امضاء) با شرکت پیمانکاری حضور فعال داشته و پرداخت مبلغ ماهیانه قرارداد منوط به تأیید این کارشناسان بوده و کارشناس تغذیه مجاز به جریمه و یا کسر پرداخت بر اساس چک لیست فعالیت پیمانکار و متناسب با تخلف می‌ باشد.

پیمانکاران برای شرکت در مناقصه، لیست پرسنل خود را اعم از متصدیان امور طبخ، نماینده تام‌ الاختیار، کارگران متصدی تهیه و توزیع، انباردار را با ذکر مدرک تحصیلی و تأییدیه مهارت‌ های شغلی و گواهی شرکت در کلاس‌ های آموزش اصناف، ارائه می‌ نمایند و در هنگام عقد قرارداد با بیمارستان، مدارک تمام پرسنل خود را جهت تأیید در اختیار تیم مدیریت بیمارستان شامل رئیس و مدیر بیمارستان، مسئول حراست و کارشناس تغذیه قرار می‌ دهند. در صورت تأیید کارکنان، بیمارستان با فرد مورد نظر قرارداد منعقد می‌ نماید.

در جلسه مناقصه؛ کیفیت خدمات و سابقه کار، حسن شهرت در فعالیت‌ های قبلی، توانایی تأمین مواد اولیه سالم و مناسب معرفی شده از سوی کارشناسان تغذیه و بهداشت محیط بیمارستان، رعایت استانداردها، تجربه و دانش فنی نیروی انسانی شرکت پیمانکاری، به‌ عنوان معیارهای اصلی انتخاب، مورد بررسی و مد نظر قرار می‌ گیرد.

خدمات شرکت تأمین‌ کننده غذای بیمارستان در طول مدت همکاری، مورد ارزیابی قرار گرفته و حداقل 75٪ پرداختی به پیمانکار منوط به اجرای دقیق شرح خدمات در عقد قرارداد، ارائه گزارش کارکرد و تحویل کلیه خروجی‌ های مدیریتی و فنی موارد پروژه بر اساس چک لیست کارشناسان تغذیه و بهداشت محیط می‌ باشد.

شرکت برنده در مناقصه موظف است رسماً و کتبی یک نفر نماینده تام‌ الاختیار با حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌ های تغذیه، گروه بهداشت یا هتلداری برای حضور مستمر در ساعات تهیه، طبخ و سرو غذا جهت پاسخگویی به کارشناس تغذیه در امور مربوط به آشپزخانه به بیمارستان معرفی نماید.

نماینده تام‌ الاختیار پیمانکار جهت پاسخگویی و ایجاد هماهنگی لازم در انجام خدمات موضوع قرارداد بطور تمام وقت در بیمارستان حضور داشته و دارای حداقل تحصیلات مرتبط با غذا یا حداقل مدرک آموزشی مرتبط و معتبر است.

فهرست مطالب
ضوابط عقد قرارداد واگذاری تهیه و طبخ غذای بیمارستان به پیمانکار
ضوابط پرسنل بخش تغذیه بیمارستان
ضوابط تغذیه ای بیمار در زمان پذیرش دربخش بستری بیمارستان
ضوابط طراحی و تدوین منوی غذایی، رژیم های غذایی درمانی و میان وعده ها
کیفیت غذا، پیش غذا، میان وعده، دسر ها و حجم مناسب غذا
ضوابط خرید مواد اولیه
ضوابط بسته بندی، توزیع و جمع آوری پس ماند غذا
پسماند غذا
ضوابط مهمانداری و نحوه سرو غذا، میان وعده ها و نوشیدنی ها
ضوابط خدمات غذایی رستوران (سلف سرویس)
لیست تجهیزات آشپزخانه بیمارستان به تفکیک فضاها
تجهیزات انبار نگهداری مواد غذایی و انبار روز آشپزخانه
تجهیزات فضای آماده سازی مواد اولیه
تجهیزات سالن پخت
تجهیزات اتاق گاواژ یا دایت روم
ضوابط نظارت و کنترل) )کنترل کمی، کنترل کیفی، تسهیلات فیزیکی، سوابق و مستندات
کنترل هزینه
علل نگرش منفی


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 59

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط