پاورپوینت معماری ایلخانی

پاورپوینت معماری ایلخانی به بررسی ویژگی‌ های معماری دوره ایلخانان در ایران می‌ پردازد که ادامه‌ دهنده سبک سلجوقی است. این دوره، با تأثیر از معماری سلجوقی، به توسعه و تکامل معماری اسلامی کمک کرد. برجستگی‌ هایی مانند تأکید بر عمودیت و ظرافت اشکال، نسبت‌ های جدید اتاق‌ ها، و تزئینات پیچیده و رنگارنگ، از ویژگی‌ های بارز این دوره هستند. مقبره‌ های برج‌ مانند و ایوان‌ های باریک و مرتفع نیز از عناصر شاخص معماری ایلخانی‌اند. این پاورپوینت به بررسی جزئیات ساختمان‌ها، مصالح به‌ کار رفته، و تأثیرات سیاسی و اقتصادی بر معماری آن دوران می‌پردازد.

معماری ایلخانی

معماری ایلخانی

آثار ساختمانی دوره ی ایلخانان مرحله ای از تاریخ پیوسته معماری اسلامی ایران است اشکال ( فرمهای ) دوره های قبل و خصوصیات طرح و جزئیات آنها را منعکس می کند .
در ایران سبک معماری راه تحول مستقیم و منطقی را طی کرد ولی بر خلاف سبک معماری دوران قرون وسطای اروپا ، نتوانست راهی برای هدایت کوششها به طرف تلفیق تدریجی شکلها ( فرمها ) پیدا کند . در ایران انعکاس نیروی محرکه قوی یا شوقی که نسل بعد از نسل ادامه یابد ، دیده نمی شود در چنین شکلی از تحول سبک ، کوچکترین و جزئی ترین شکل و ساختمان آزموده می شود و سپس یا طرد می شود و یا مجدداً به طریق زیباتری مورد استفاده واقع می گردد ، به نظر می رسد که در ایران نیروهای متشکله سبک معماری سالیان دراز راکد مانده اند ، تا اینکه در یک دوره ی رشد و رفاه اقتصادی شروع به رشد کرده اند ولی سرعت کافی برای هماهنگی با پیشرفتهای زمان را نداشته است مثلاً بر جسته ترین آثار معماری هر دوره اغلب در موقعی ساخته شده اندکه قدرت سیاسی وضع اقتصادی درحال انحطاط بوده است نمو نه های این مطلب در دوره های ساسانیان و مجدداً در دوره های سلجوقیان آشکار است .

مقبره ی سلطان سنجر وقتی ساخته شدکه آن سلسله تقریباً سلطه و قدرت خود را از دست داده بود.
دراینگونه زمان های برجسته عوامل ساختمان و تزئین در یک وحدت موقت ترکیب می شوند ولی وحدت ارگانیک کامل میان آنها پیدا نمی شود تا به دوره ی بعد منتقل شود اگر چه وحدت ارگانیک از خصوصیات مهم معماری اسلامی در ایران نیست و معماری ایران دارای خصلت پر معنی مخصوص به خود است. هنر ایران از همه ی اشکال مختلف خود همیشه تزئینی بوده وطبیعتاً نمایشی(نشان-دهنده ی اشکال طبیعی– م. ) نبوده است . هنرهایی که در مغرب زمین صغیر نامیده می شوند در ایران بقیه ی مورد مطالعه و توجه قرار گرفته اند که به سطح هنر های عمده رسیده اند . هنر تزئینی به هر شکل و با هر واسطه ای که به نمایش در آید، همیشه با دقت و روشنی و وضوح توأم است در معماری ایران به علاقه به سطوح تزئینی حداقل با علاقه به اشکال ساختمانی برابر است و طرحهای تزئینی با چنان احساسی از ارتباط اجزا با کل ساخته می شود که این احساس برای ارتباط عناصر واقعی ساختمان کمتر دیده می شود در هر دوره ی معماری ایران مشاهده می شود.


فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: 92

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط