پاورپوینت مهارت ها و تکنیک های مدیریت زمان برای بهبود بهره وری

این پاورپوینت به بررسی مهارت ها و تکنیک های مدیریت زمان برای بهبود بهره وری می‌ پردازد. ابتدا مفهوم مدیریت زمان و اهمیت آن توضیح داده می‌شود. سپس روش‌ های هدف‌ گذاری، اولویت‌ بندی فعالیت‌ها و تنظیم زمان برای دستیابی به اهداف بررسی می‌شود. تکنیک‌های جلوگیری از اتلاف وقت، مانند نه گفتن به درخواست‌ های غیر ضروری و استفاده مؤثر از زمان‌های مرده نیز معرفی می‌شوند. نکات مفید برای موفقیت در مدیریت زمان، شامل برنامه‌ ریزی روزانه، ارزیابی عملکرد و تمرکز بر مهمترین وظایف ارائه می‌گردند. در نهایت، مدل چرخ موفقیت برای ارزشیابی مهارت‌ های مدیریت زمان توضیح داده می‌شود.

مهارت ها و تکنیک های مدیریت زمان

مقدمه

در مدیریت زمان تلاش بر این است تا مهارت هایی را بیاموزیم که نه تنها در برنامه ریزی تحصیلی، بلکه در زندگی فردی و اجتماعی خود موفقیت های مطلوب تری به دست آوریم و از زندگی خود لذت بیشتری ببریم.

مدریت زمان یعنی چه؟

منظور از مدیریت زمان متوقف کردن زمان و تحت کنترل در آوردن آن نیست، بلکه مدیریت زمان به این معنی است که بیاموزیم تا بتوانیم از زمانی که هم اکنون در اختیار داریم به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و به اهدافی که در زندگی داریم، از جمله موفقیت تحصیلی دست یابیم.
مدیریت زمان یعنی: استفاده مطلوب از زمان برای اجرای برنامه ها و غعالیت ها، متناسب با اهدافی که داریم.
پیروزی = خواستن + استمرار + تلاش + توکل الهی

گام های لازم برای کسب مهارت مدیریت زمان:

الف: هدف گذاری
ب: فهرست بندی اولویت ها
ج: رعایت اولویت ها

الف: هدف گذاری

هدف ها می توانند بلند مدت (مثل رسیدن به شغل پزشک متخصص جراحی چشم)، میان مدت (مثل قبولی در آزمون المپیاد شیمی) و کوتاه مدت (مثل موفقیت در امتحان پایان نیمسال) باشند . اهداف خود را بطور دقیق تعیین کنید و توجه داشته باشید که هدف هایتان واقعی و قابل دست یابی بوده و موضوع هدف ها مشخص باشند.

تکلیف: سه هدف از هریک از انواع هدف های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت خود در زندگی را به ترتیب اولویت در نمون برگ زیر بنویسید و در پایان هر روز بررسی کنید که آیا فعالیت هایی که انجام داده اید در راستای اهدافتان بوده است یا نه؟

ب: تعیین فعالیت ها و اولویت بندی آن ها

کارهایی که اضطراری و با اهمیت هستند: هم نیاز به اقدام فوری دارند و هم نتایج آنها حائز اهمیت است (مثل مشکلات شخصی و حرفه ای).

کارهایی که اضطراری و فوری نیستند، اما مهم هستند: به هدف های زندگی مربوط می شوند ولی مجبور به انجام فوری آنها نیستیم (مثل فراگرفتن رانندگی).

کارهایی که اضطراری و فوری هستند اما مهم نیستند: این کارها هیچ ارتباطی با اهداف ما ندارند و حتی گاهی اوقات مانعی بر سر راه اهداف ما می شوند (مثلا دوستی که ما را با یک پیامک به حضور فوری در پارک برای قدم زدن با وی دعوت می کند).

کارهایی که نه اضطراری هستند و نه مهم : کارهایی که انجام دادن یا ندادن آنها هیچ سود و زیانی به حال ما و اهداف ما ندارند و بیشتر باعث اتلاف وقت می شوند (مثل تماشای بیش از حد تلویزیون).


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 18

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط