پروپوزال بررسی ارتباط راهبرد های فراشناخت، خلاقیت و خود پنداره

این پروپوزال در مورد بررسی ارتباط راهبرد های فراشناخت، خلاقیت و خود پنداره (رشته روانشناسی عمومی) می‌ باشد. پروپوزال کامل و آماده ، نگارش حرفه ای براساس اصول پروپوزال نویسی ، منبع نویسی داخل متن و پاورقی

پروپوزال بررسی ارتباط راهبرد های فراشناخت، خلاقیت و خود پنداره

مقدمه:
از برجسته ترین ویژگیهای انسان و اساس تداوم حیات قدرت اندیشه است. و یکی از کمبود های حسرت بار در بسیاری از دانش آموزان و در مراحل بعد بزرگسالان، ناتوانی آن ها در بیان اندیشه و حل مسئله و به نوعی ابداء و نوآوری می باشد. اگر چه انسان در طول زندگی خویش هرگز از تفکّر و اندیشه فارغ نبوده وبا نیروی تفکّر صحیح، تصمیم گرفته و توانسته است به حل مسائل و مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نایل گردد.

ولی لازمه ی درست اندیشیدن و تفکر خلاّق، حل مسئله، تمرین اسـت.با توجه به اینکه از پیچیده ترین و عالی ترین جلوه های اندیشه انسان تفکّر خلاّق است. لازم است دانش آموزان با اندیشه های زیبا خو بگیرند. بنابراین مهمترین نقش مربی این است که دانش آموزانرا به این راه هدایت کند و از راهبرد های مختلفی استفاده نماید.

از جمله این راهبرد ها آموزش فرا شنـاخت و آموزش دست سازه های خلاّق اسـت که در سال های اخیر مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفته است. تجربه نشان می دهد که اگر مفاهیم روان شناسی شناختی و فرا شناختی و کار های عملی (دست سازه ها) خوب توصیف کنیم و آموزش دهیم شاهد پیشرفت چشمگیری در جهت پرورش نسلی خلاّق با قدرت حل مسئله بالا و شکوفایی استعداد ها در زمینه های مختلف تحصیلی در آموزش و پرورش خواهیم بود. که به نوعی این امر سسب با رفتن عزت نفس در نوجوانان ما خواهد شد و در پی آن بر افزایش خود پندارۀ تحصیلی افزوده می گردد.

این مفاهیم با بسیاری از اعتقادات، متخصصان آموزش و پرورش تناسب دارد. یعنی با حمایت از یادگیری فعال و نه منفعل و با قائل بودن ارزش برای تفاوت های فردی و با احساس درباره ی اینکه دانش آموزان انسان های جامع ای هستند. دانش آموزان اغلب سعی می کنند، آموزش هایی را دنبال کنند، در حالی که عقیده ای درباره ی کاری که انجام می دهند، ندارند و غالباً از تشریح روش های خودشان برای حل مسائل ناتوان هستند. و یا قادر به نوآوری و ساخت نیستند.

اگر رفتار هوشمندانه به عنوان محصول تعلیم و تربیت گسترش پیدا کند، باید راهبرد-های آموزشی که بطور هدفمند سوگیری شده و توانایی های فراشناخت و تفکّر خلاّق، و ساخت و تولید ابزاری جدید که بر گرفته از فکر و ایدۀ نو برای ایجاد بازار کار را گسترش می دهد، در روش های تدریس آموزش و پرورش برنامه ریزی شود.

جالب توجه است که آموزش مستقیم فراشناخت ممکن است مفید نباشد، زیرا وقتی راهبرد های حل مسأله به دانش آموزان تکلیف می شود به جای اینکه به وسیله ی خود آن ها ایجاد شود ممکن است عملکرد آن چندان مطلوب نباشد، باید توجه کرد که وقتی فرا شناخت تدریس می شود فشار اضافی به دانش آموزان برای تمرکز بیشتر وارد نشود.
از راههای مختلفی می توان توانایی فرا شناخت و خلاّقیت دانش آموزان را افزایش داد. از جمله این روش ها طرح سؤال و الگو دادن به دانش آموزان می باشد (درویزه1377) در این رابطه پالینسکار و براون آموزش دوجانبه را مطرح کردند.

علاوه بر این، بزرگسالان هدف ها و منظور شان را به وسیله ی هماهنگی ماهرانه ی راهبرد های متنوع پیشرفت می-دهند که شامل تولید کردن، سازمان دهی، ارزیابی و تدوین گفته های خود، می باشد. بر عکس، دانش آموزانی که در فرآیند حل مسئله مشکل دارند روش های متفاوت و ناآگاهانه ای را برای ترکیب کردن به کار می برند که نقش برنامه ریزی را به حداقل می رساند و عمدتاً بدون کنترل فراشناختی عمل می کنند (مکاچن 1981،به نقل از دلاپازو گرام،1977)

فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلی
ضرورت و اهمیت موضوع
اهداف تحقیق: اهدف اصلی و فرعی
سوالات تحقیق: سوالات اصلی و فرعی
فرضیات تحقیق: فرضیات اصلی و فرعی
روش تحقیق
جامعه، نمونه ی آماری
روش تجزیه و تحلیل داده ها
جدول زمانبندی شده انجام پایان نامه
منابع فارسی کامل
منابع انگلیسی کامل


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 19

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط