بررسی رابطه بین هوش هیجانی مدیران و سبک تصمیم گیری آنها

The relationship between emotional intelligence and decision making are

بخش اول:کلیات
مطالعه مهارتهای مدیریتی نشان داده که سطوح هوش هیجانی مدیران نقش بسیار مهمی را در میزان موفقیت آنها ایفا
می کند . مدیرانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند بهتر می توانند با سایر کارکنان و زیردستان خود ارتباط برقرار کرده و در نتیجه از قدرت تاثیر گذاری،اعتماد به نفس و خلاقیت بیشتری برخوردارند و در شرایط مختلف و بنابر مقتضیات خاص سازمانی و محیطی می توانند از خود واکنش مناسبی نشان دهند . بنابراین سطح هوش هیجانی مدیران در نوع نگرش ونحوه انجام وظایف متعددشان نقش مهمی را ایفا می کند .

از بین وظایف مختلف مدیریت ، وظیفه تصمیم گیری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نوعی می توان گفت مدیران در تمامی افعال و اعمال خود با شرایطی مواجه می شوند که مستلزم اخذ تصمیمات مناسب از جانب آنها می باشد . علاوه بر عوامل سازمانی و عوامل محیطی اثر گذار بر نحوه تصمیم گیری مدیران ، ویژگیهای فردی آنها نیز از جمله عوامل موثر بر نوع نگرش مدیران به شرایط تصمیم گیری و سبک و روش تصمیم گیری آنها می باشد . یکی از ویژگیهای مهم فردی هوش هیجانی است ، به عبارتی مدیرانی که از سطوح متفاوت هوش هیجانی برخوردارند به واسطه تفاوت در توانایی درک هیجانات درونی خود ، مدیریت هیجانات خود و هدایت آنها در مسیر مناسب و همچنین تفاوت در شناسایی احساسات دیگران ، همدلی با آنها و مدیریت روابط اجتماعی ، درک متفاوتی از شرایط تصمیم گیری داشته و بالطبع سبک تصمیم گیری آنها نیز می تواند با یکدیگر متفاوت

تعریف موضوع:
هدف اصلی این تحقیق بررسی و مطالعه رابطه بین هوش هیجانی مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سبک تصمیم گیری آنها بر اساس پنج سبک تصمیم گیری اسکات و بروس ( شامل سبکهای تصمیم گیری عقلایی ، شهودی ، وابستگی ، آنی و اجتنابی ) . می باشد . اهداف دیگر تحقیق که در راستای دستیابی به هدف اصلی قرار دارند عبارتند از :
سنجش سطح هوش هیجانی مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و طبقه بندی آنها در سه گروه تحت عنوان هوش هیجانی پایین ، هوش هیجانی متوسط و هوش هیجانی بالا .
سنجش سبک تصمیم گیری مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بر اساس سبکهای تصمیم گیری اسکات و بروس .

اهداف تحقیق
بین هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری عقلایی مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی رابطه معنی دار وجود دارد .

فرضیات تحقیق
قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی : این تحقیق به مدت شش ماه از تاریخ تصویب طرح پیشنهادی انجام شده است
قلمرو مکانی : قلمرو مکانی تحقیق حاضر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می باشد .

قلمرو موضوعی : این تحقیق به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری مدیران می پردازد ، لذا سطح هوش هیجانی مدیران مورد سنجش قرار گرفته و همچنین با بررسی سبک تصمیم گیری آنها ٬ رابطه بین هوش هیجانی مدیران و سبک تصمیم گیری آنها در جهت آزمون فرضیات این تحقیق مورد سنجش قرار گرفته است .

تعریف متغیرهای تحقیق
هوش هیجانی
هوش هیجانی از نظر مفهومی بیانگر توانایی دریافت ، ارزیابی و بیان درست احساسات درونی خود ، توانایی خلق و بکارگیری احساسات در جهت تسهیل تفکر ، توانایی درک هیجانات دیگران و برخورداری از دانش هیجانی و توانایی نظم دهی به هیجانات و احساسات خود و دیگران در جهت ارتقاء و بهبود رشد هیجانی و برقراری روابط اجتماعی می باشد ( هلیان، ۲۰۰٦ ، ص١۲١ ) .

هوش هیجانی از نظر عملیاتی نمره ای است که فرد در پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ کسب می کند .

سبک تصمیم گیری
سبک تصمیم گیری از نظر مفهومی بیانگر نوع رفتار و نحوه عملکرد افراد در هنگام مواجه شدن با شرایط تصمیم گیری است ( اسپایسر و اسمیت٬ ۲۰۰۵ ٬ ص١٣٧ ) .
سبک تصمیم گیری از نظر عملیاتی نمره ای است که فرد در پرسشنامه سبک تصمیم گیری کسب می کند .

1-سبک تصمیم گیری عقلایی
سبک تصمیم گیری عقلایی از نظر مفهومی بیانگر پیروی تصمیم گیرنده از یک فرآیند کاملا” منطقی در هنگام اتخاذ تصمیم است . بر طبق سبک عقلایی اهداف بصورت واضح تعریف می شوند ٬ تمامی راهکارهای ممکن متناسب با اهداف شناسایی شده و در نهایت بهترین راهکار انتخاب و اجراء می شود ( سینگ ، گرینهاوس ، ٤۲۰۰ ، ص١۲۰ ).

2-سبک تصمیم گیری شهودی
سبک تصمیم گیری شهودی از نظر مفهومی بیانگر اعتماد فرد به فراست٬ آگاهی هیجانی و شهود درونی خود در هنگام تصمیم گیری می باشد . مدیرانی که از سبک تصمیم گیری شهودی برخوردارند در هنگام تصمیم گیری بدون نیاز به دلایل منطقی مبنی بر درست بودن راهکار انتخاب شده ٬ بر اساس بینش خودآگاه و غرایز خود راهکاری را که فکر می کنند درست است انتخاب می کنند ( فالوپ و دیگران٬ ۲۰۰٦ ٬ ص۲۰٤ ) .

3-سبک تصمیم گیری وابستگی
سبک تصمیم گیری وابستگی از نظر مفهومی بیانگر اتکاء محض تصمیم گیرنده به کمک و هدایت دیگران در هنگام مواجه با شرایط تصمیم گیری است . افرادی که از این سبک برخوردارند به علت ضعف در خودآگاهی و عدم توانایی دریافت اطلاعات از محیط پیرامون خود ٬ در هنگام اتخاذ تصمیمات کاملا” به اطرافیان خود وابسته می باشد ( سینگ و گرینهاوس ٬ ۲۰۰٤ ٬ ص۲۰٣ ) .

4-سبک تصمیم گیری آنی
سبک تصمیم گیری آنی از نظر مفهومی بیانگر اتخاذ تصمیم به صورت سریع ٬ فی البداهه و بی مقدمه در هنگام مواجهه با شرایط تصمیم گیری است ( همان منبع ٬ ص١٣٨ ) .

5-سبک تصمیم گیری اجتنابی
سبک تصمیم گیری اجتنابی از نظر مفهومی بیانگر طفره رفتن فرد از اتخاذ هرگونه تصمیم در هنگام مواجه با شرایطی تصمیم گیری است . به عبارتی افراد برخوردار از این سبک در هنگام مواجه با مسائل و موضوعاتی که مستلزم اتخاذ تصمیم از جانب آنها می باشد ٬ تا آنجا که امکانپذیر باشد تصمیم گیری را به تعویق انداخته و از آن اجتناب می ورزند ( اسپایسر و اسمیت ٬ ۲۰۰۵ ٬ ص١٣٨ ) .

بخش سوم:روش تحقیق و تجزیه و تحلیل

روش تحقیق
. با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی و تبیین رابطه بین هوش هیجانی و سبک های تصمیم گیری اسکات و بروس در بین مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می پردازد و هدف اصلی تحقیق نیز در راستای تعیین وجود و یا عدم وجود این رابطه در بین مدیران مورد مطالعه قرار دارد ٬ بنابراین روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد . پژوهش همبستگی شامل کلیه پژوهش هایی می شود که در آنها سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود.

جامعه آماری:
جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به تعداد ٧۰ نفر می باشد .

نمونه آماری:
محاسبه تعداد افراد نمونه آماری با استفاده از فرمول زیر صورت پذیرفته است :

ابزار تحقیق:
سنجش هوش هیجانی:
به منظور سنجش هوش هیجانی مدیران از پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ ( ١٩٩٨ ٬ به نقل از منصوری٬ ١٣٨۰ ) استفاده شده است . فرم اصلی این پرسشنامه دارای ٧۰ سوال است که دارای ۲ قسمت می باشد . قسمت اول دارای ٤۰ سوال و قسمت دوم دارای ٣۰ سوال می باشد. در قسمت اول ٬ سوالات مربوط به هوش هیجانی می باشد که نمره هر کدام از آنها جداگانه محاسبه می گردد . این مولفه ها عبارتند از :

خود آگاهی ٬ خود کنترلی ٬ خود انگیزی ٬ هوشیاری اجتماعی و مهارتهای اجتماعی .
هر آزمودنی ٦ نمره جداگانه دریافت می کند که ۵ نمره آن مربوط به هر کدام از مولفه ها و یک نمره کلی می باشد .
پاسخها به صورت ۵ درجه ای و ترتیبی می باشد . در اجرای اولیه این آزمون از قسمت اول که شامل ٤۰ سوال بوده است استفاده شده و تعداد ٧ سوال نیز به دلیل همبستگی اندک با نمره کل آزمون حذف شده و تعداد سوالاتی که برای اجرای نهایی در نظر گرفته شده به ٣٣ سوال کاهش یافته است ( منصوری ٬ ١٣٨۰ ) .

میزان همسانی درونی آزمون ٣٣ سوالی در اجرای مقدماتی بر روی یک نمونه ٤۰ نفری از دانشجویان دانشگاه تهران به روش آلفای کرونباخ توسط منصوری ٨۵/ ۰ گزارش شده است .
همچنین منصوری در بررسی روایی سازه این آزمون ٬ همبستگی نمرات افراد در این آزمون و آزمون عزت نفس کوپر اسمیت را بر روی نمونه ٣۰ نفری مورد بررسی قرار داده و بر اساس اطلاعات بدست آمده p = 0.001) و r = 0.63 ) میزان همبستگی بین نمرات آزمونها در دو آزمون از لحاظ آماری معنا دار بوده و می توانیم بگوییم آزمون هوش هیجانی از روایی سازه خوبی نیز برخوردار است . در بررسی اعتبار این آزمون نیز میزان همسانی درونی آزمون و خرده آزمونهای هوش هیجانی با توجه به اطلاعات بدست آمده و آلفای کرونباخ ٨٤ /۰ می توان گفت آزمون هوش هیجانی از اعتبار خوبی برخوردار است .


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات تعداد صفحات: 22

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.