مقاله تشریح و بررسی اجزای فرمان خودرو

این مقاله به بررسی دقیق و کامل سیستم فرمان خودرو می‌پردازد. در این مقاله، با عملکرد و اجزای مختلف فرمان خودرو مانند غربیلک فرمان، میل فرمان، جعبه فرمان، سیبک فرمان، بلبرینگ فرمان، میل فرمان منشعب، میل فرمان رابط، میل فرمان کشویی، میل تعادل، جعبه فرمان هیدرولیک و پمپ هیدرولیک آشنا خواهید شد.

همچنین، به بررسی عوامل موثر در طراحی فرمان مانند شعاع گشتاور فرمان، نیروی لازم برای چرخاندن فرمان، برگشت‌پذیری فرمان، خلاصی فرمان، اصطکاک فرمان، جذب لرزش فرمان، قطر غربیلک فرمان، هندسه چرخ‌ها، تنظیم‌پذیری فرمان، تحمل فشار و شوک، انتخاب مواد و ویژگی‌های سیستم فرمان مانند تلاش فرماندهی، حس فرمان‌دهی، سرعت فرمان‌دهی، نرخ فرمان‌دهی، بازه فرمان‌دهی و ایمنی سیستم فرمان‌دهی پرداخته شده است.

این فایل پاورپوینت در مورد پروژه طراحی شاسی و بدنه خودرو می باشد که در آن به تشریح و بررسی اجزای فرمان خودرو پرداخته شده است.

مقاله تشریح و بررسی اجزای فرمان خودرو

سیستم فرمان

سیستم فرمان به راننده امکان می‌دهد که جهت حرکت خودرو را تنظیم و تعادل آنرا حفظ کند،و وظیفه اصلی سیستم فرمان تبدیل گشتاور ورودی به غربیلک فرمان توسط راننده ،به زاویه فرمان چرخ ها می باشد برای درک عملکرد فرمان، بررسی 5 مورد ضروری است.

  1. عوامل مربوط به چرخ و تایر
  2. هندسه فرمان
  3. اجزای سیستم فرمان
  4. سینماتیک سیستم فرمان
  5. سیستم تعلیق

بطور کلی اهم وظایف یک سیستم فرمان مناسب عبارتند از:

  1. حرکت خودرو در راستای دلخواه راننده
  2. تبدیل حرکت زاویه ای غربیلک به حرکت زاویه ای چرخ های فرمان ده
  3. کاهش نیرو و تلاش راننده و نیز فراهم آوری شرایط کاری آسان
  4. بهبود لاستیک سایی و کنترل سایش
  5. فراهم آوری پایداری مناسب چرخها و سیستم در شرایط مختلف جاده
  6. ایجاد حالت خنثی در هنگام رانش مستقیم
  7. جلوگیری از لرزش های ناخواسته چرخ
  8. جذب لرزش های جاده و جداسازی راننده از آن با بهره از لرزه گیر فرمان

تراکنش راننده و خودرو

غربیلک فرمان ← سیستم فرمان دهی ← زاویه فرمان دهی چرخ ← تایر ← نیروهای کناری ← راستای حرکت

مواردی که در طراحی فرمان موثر است:

  1. شعاع گشتاور فرمان باید در حد استاندارد باشد.
  2. نیرویی که بتواند غربیلک فرمان را بچرخاند محدود است و طراح باید این گشتاور را در حد مجاز و استاندارد محاسبه کند.
  3. هنگام دور زدن و پس از آزاد شدن فرمان باید سریعا به حالت اولیه خود برگردد به عبارت دیگر فرمان باید برگشت پذیر باشد تا موجب پایداری خودرو گردد.
  4. خلاصی (تلرانس) در اجزای تشکیل دهنده مکانیکی فرمان باید در حد استاندارد باشد.
  5. برای راحتی سفر و چرخاندن غربیلک فرمان باید حتی المقدور اصطکاک را کم کرد و در حد استاندارد باشد.
  6. شوک های وارده به فرمان در اثر ناهمواری های جاده تا حدود زیادی باید مستهلک شود از طرفی از بین رفتن کامل ارتعاشات نیز مطلوب نیست زیرا راننده باید تا اندازه ای حرکات و ناهمواری جاده را احساس کند تا بتواند سرعت خودرو را تنظیم کند.
  7. قطر غربیلک طوری باید انتخاب شود که راننده به راحتی بتواند نیروی گشتاور مورد نیاز را اعمال نماید و از طرفی طراح باید فظای موجود داخل کابین را در نظر بگیرد.
  8. هندسه چرخها باید بر اساس استاندارد خودرو باشد تا لاستیک سایی به حداقل و فرمان پذیری راحت تر باشد.
  9. تنظیم پذیری سیستم فرمان باید به گونه ای باشد که پس از آنکه از میزان بودن در اثر ناهمواری های جاده خارج شد به راحتی تنظیم کرد.
  10. سیستم فرمان باید به گونه ای طراحی گردد که تحمل فشارها و شوک های شدید ناشی از ناهمواری جاده برای راننده تحمل پذیر باشد.
  11. برای ساخت قطعات و شکل پذیری آنها و همچنین استحکام سیستم فرمان باید از موادی انتخاب گردد که ایمنی خودرو در حد استاندارد باشد.

ویژگی های سیستم فرمان

  • تلاش فرماندهی (steering effort): مقدار نیرویی است که برای گردش چرخ ها به غربیلک فرمان داده میشود . مقداری از این نیرو بخاطر تلفات مکانیکی موجود در سیستم  میباشد.
  • حس فرمان دهی (steering feel):  عبارت است از حس اینکه فرمان به کدام سو کج شده است. که از شاخص های مهم در طراحی سیستم فرمان هیدرولیک است.چون در سیستم فرمان هیدرولیک انتظار بر این است که در سرعت های پایین و در شرایط پارک ، حس فرمان دهی کم باشد(آسایش راننده) .ولی در سرعت های بالا به سبب وجود جاده و ایمنی و پایداری بیشتر خودرو ، حس فرمان دهی بیشتر میشود.
  • سرعت فرمان دهی : نسبت سرعت غربیلک به دوران چرخ ها
  • نرخ فرمان دهی یا ضریب فرمان (steering ratio) : نسبت زاویه دوران غربیلک فرمان به زاویه دوران چرخ است. میانگین نرخ فرمان دهی برای خودرو سواری 12 به 1 و برای خودروهای سنگین حدود 28 به 1 میباشد هرچه نسبت فرمان دهی کاهش یابد ، سرعت و تلاش فرماندهی افزایش مییابد، و فرمان حساس میشود و با کمترین نیرو منحرف میشود.
  • بازه فرمان دهی : بیشینه گردش چرخ ها یا غربیلک را بازه فرماندهی گویند.
  • ایمنی سیستم فرمان دهی :

گردش خودرو

زمانی ماشین خود را می گردانید, چرخ های شما به یک سمت جهت گیری نمی کنند. برای اینکه خودرو به نرمی بگردد هر چرخ باید از یک مسیر دایره ای متفاوت پیروی کنند.زمانی که چرخ درون پیچ از دایره ای  با شعاع کوچکتر پیروی می کند حقیقتا” گردش سخت تری نسبت به چرخ بیرونی دارد.اگر شما برای هر چرخ یک خط عمود منصف رسم کنید این خطوط در نقطه ی مرکز گردش طلاقی می کنند. لذا شکل هندسه ای اهرم فرمان بگونه ای است که چرخ درونی بیش تر از چرخ بیرونی بگردد.


فرمت فایل: پاورپوینت

تعداد صفحات: 45

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط