مقاله در مورد انواع منظر، نگهداری و مدیریت آن ها

این تحقیق در مورد انواع منظر می باشد و به طور کامل به بررسی انواع منظر و روش های نگهداری و مدیریت آن ها می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های محیط زیست، جغرافیا و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

چکیده
انسان، از آغاز زندگی اجتماعی خود، همیشه با پدیده زیبائی سر و کار داشته، با آن زیسته، و در عین حال، همیشه به دنبال کشف حقیقت آن نیز بوده است.آدمیان در تجربههای سنگین و گرانبار خود دریافته ب ودند که در طبیعت چیزی هست که به انسان احساس زیبائی میبخشد، و نیز، به این حقیقت رسیده بودند که نیروئی در روح و روان انسان وجود دارد که برخی پدیدههای جهان بیرون را زیبا میبیند.بنابراین، انسان، از دیرباز، هم، به پایه- های عینی، و هم، به ریشههای ذهنی زیبائی، آگاهی داشته ولی، نمیتوانسته است ماهیت کنش متقابل آن دو را، به درستی دریابد.

این کشف، نیازمند قرنها و تجربه و پژوهش بوده است.از اینرو، زمانی، جنبه عینی زیبائی و زمانی دیگر، جنبه ذهنی آن برجسته شده، و گاه یکی از آن دو، مطلق قلمداد گردیده است.و دریغ، که در این مطلق نگریها، همیشه، حقیقت، ناتمام و ناقص دریافت شده است.

ماهیت بغرنج زیبائی و نمودهای متنوع آن، که بازتاب پیچیدگی زندگی اجتماعی از یکسو، و پیچیدگی روابط انسان با جهان، از سوی دیگر است، موجب پیدایش نظرات و تفسیرهای مختلف و متضادی درباره زیبائی شده، که تاریخ زیبایی شناسی را پر از ابهام و مناقشه کرده است.در اینجا بر سر آن نیستیم ه با تکرار حرفها و اندیشههای پراکنده مربوط به زیبایی شناسی، خواننده را به ملال و سر گشتگی فکری بکشانیم، بلکه، هدف آنست که مسیر کلی تکامل اندیشه زیبایی شناسی را پیدا کنیم، و ماهیت تاریخی و اجتماعی پدیده زیبائی را بهتر بشناسیم.

مقدمه
قضاوت در مورد جنبه های زیبایی شناسی همیشه کار مشکلی است. زیرا دید هر یک از ما در مورد زیبایی متفاوت است. خودآگاهی نسبت به جنبه های زیبایی شناسی اولین گام مهم برای هر برنامه ریز زمین است. آگاه شدن از عکس العمل های خاص نسبت به احساس های مختلف به تصمیم گیری های برنامه ریزی کمک خواهد کرد. اگر شخص بداند مردم چه فکر می کنند و چرا، در این صورت دیدگاه آنها را می توان برای دیگران توضیح داد. بوضوح می توان گفت که توانایی بیان عکس العمل ها این امکان را برای برنامه ریز به وجود می آورد که از طریق بحث و سپس بررسی استفاده کنندگان عکس العمل های دیگران را بهتر درک کند.

در مورد اجزای تشکیل دهنده زیبایی یک قاعده کلی و مورد توافق عموم وجود ندارد. طی دهه های اخیر، معماران منظر تلاشهای بی حاصلی را برای دستیابی به معیارهای مشترک کیفیت زیبایی انجام داده و در این راه به این نتیجه رسیده اند که موضوع با چه مباحث پیچیده ای ارتباط پیدا می کند.

همه احساس های ما در عکس العمل انسان نسبت به یک حس دخالت دارند. تجربه یک حس، تنها منوط به دیدن اشیاء توسط چشم نمی باشد، بلکه ارتباط بین عناصر مورد مشاهده، توالی مشاهده آنها، فرهنگی که شخص در آن بزرگ شده، سطح آموزش، تجارب گذشته و حتی وضعیت رفاهی شخص نیز در این امر موثر است. بهترین کاری که به عنوان برنامه ریز زمین می توان انجام اد به دست آوردن یک وفاق عمومی در مورد کیفیات بصری زمین مورد نظر بین کسانی است که از زمین مورد نظر استفاده می کنند و اشخاصی که گاهگاهی از آن دیدن می نمایند. برنامه ریز باید تشخیص بدهد کدام عناصر و یا مناطق نسبتاً خوب بوده و بنابراین ارزش نگهداری دارند و کدام مناطق قابل تغییر می باشند.

باید توجه داشت که در بررسیهای منظر، مناطق ساخته شده فراموش نشود. از نظر معمار منظر و برنامه ریز، مناطق ساخته شده و منظرهای روستایی و حیات وحش به یک میزان منظر به حساب می آیند. قبول این امر برای افراد غیر حرفه ای غالباً مشکل است، زیرا لغت Landscape در زبان انگلیسی آن را محدود به بیان احساس های ما نسبت به زیبایی های روستایی و طبیعی کرده است. لیکن قبول تعریف وسیع تری برای لغت Landscape ، یک ضرورت بسیار اساسی برای فرایند برنامه ریزی زمین می باشد، زیرا برای ما این امکان را به وجود می آورد که محیط بیرون را مدنظر قرار دهیم. منظر مناطق ساخته شده را گاهی سیمای شهر نیز می نامند.

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
عناصر ساخت منظر
عوامل طبیعی
خاک
آب
نور
باد
باران
پوشش گیاهی
حیوانات
انسان
عناصر مصنوع
گلدان ها
زباله دان ها
روشنایی
چراغ های کاربردی
چراغ های تزیینی
علایم
آب نماها
پایه ها
نرده ها
دیوارها
جدول ها
پله ها
محل های نشستن
آمفی تئاتر ها
توقفگاه های سرپوشیده
سایه بان ها
ساختارها
ساختارهای باز
ویژگی های بصری
انواع منظر و نگهداری و مدیریت آنها
تعیین نواحی ساخت چشم انداز- مبنایی جهت برنامه ریزی محیطی شهری در سطح محلی
نظریههای زیبایی شناسی
نظریههای عینی زیبائی
نظریههای ذهنی زیبائی
نظریه عینی- ذهنی زیبائی
منابع


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 41

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط