مقاله صورت موجودی عرضه و تقاضای مستقل

این مقاله به بررسی اصول مدیریت موجودی با تقاضای مستقل می پردازد و مفاهیمی چون مدل EOQ، سیستم های سفارش Q و P و طبقه بندی ABC را تحلیل می کند.

مقاله صورت موجودی عرضه و تقاضای مستقل

مقدمه

با بهره گیری از سیستم های کامپیوتری، در بسیاری از فرآیندهای مدیریتی، کنترل یکنواخت و اتوماتیک بر روی تمامی اقلام موجودی اعمال می شود. با این حال، مدیریت اثربخش موجودی ها همچنان به تعیین و تنظیم دقیق منابع نیاز دارد. در این راستا، طبقه بندی ABC به عنوان ابزاری کارآمد برای اولویت بندی اقلام و تصمیم گیری های هوشمندانه در زمینه نگهداری موجودی مطرح می شود.

نکات کلیدی در مدیریت موجودی – 9/15

مدیریت موجودی نقش بسیار مهمی در عملیات های سازمانی ایفا می کند، چرا که مستقیماً بر میزان سرمایه گذاری، هزینه ها و کیفیت خدمات مشتری تاثیر می گذارد. این بخش به مروری جامع بر اصول مدیریت موجودی و روش های کنترل اقلام با تقاضای مستقل اختصاص دارد.

  • موجودی، به معنای انبار یا ذخیره ای از مواد اولیه، کالاهای نیمه ساخته و محصولات نهایی است که به تسهیل فرآیند تولید یا پاسخ گویی به نیاز مشتریان کمک می کند.
  • قوانین تصمیم گیری برای سفارش گذاری، مشخص می کنند که چه مقدار و در چه زمانی باید کالا سفارش داده شود. در این راستا، چهار نوع هزینه اصلی مورد توجه قرار می گیرد: هزینه خرید کالا، هزینه سفارش یا راه اندازی، هزینه نگهداری، و هزینه ناشی از کمبود موجودی. هر یک از این هزینه ها تحت تاثیر تصمیمات مدیریتی قرار دارند.
  • مدل مقدار اقتصادی سفارش (EOQ) با فرض هایی مانند تقاضای ثابت، زمان تحویل معین، نبود تخفیف و محصول یکتا، طراحی شده است تا مجموع هزینه های نگهداری و سفارش را به حداقل برساند.
  • برای هر مسئله موجودی، با استفاده از تحلیل هزینه کل، می توان مقدار بهینه سفارش را تعیین کرد و هزینه ها را در شرایط مفروض به پایین ترین سطح ممکن رساند.
  • در سیستم بررسی مداوم، سطح موجودی به صورت پیوسته تحت نظارت است و هرگاه موجودی به نقطه سفارش R برسد، مقدار ثابتی به نام Q سفارش داده می شود. زمان بندی سفارش ها در این روش متغیر است و بسته به تقاضای واقعی تنظیم می شود.
  • سیستم بررسی دوره ای نیز روشی برای مدیریت تقاضای غیرقطعی است که در آن، موجودی در فواصل زمانی مشخص P بررسی شده و مقدار سفارش با تفاضل سطح هدف T و موجودی فعلی تعیین می شود. در این سیستم، زمان ثابت بوده و مقدار سفارش متغیر است.
  • انتخاب بین سیستم های سفارش Q و P به عواملی همچون مدت زمان تامین، نوع سیستم ثبت اطلاعات و هزینه های مرتبط بستگی دارد. استفاده از سیستم بررسی دوره ای در شرایطی که برنامه ریزی زمانی دقیق ضروری است، توصیه می شود.
  • دستیابی به سطح بالای سرویس دهی مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است. برای تعیین سطوح بهینه خدمات، باید رابطه میان سطح سرویس، میزان سفارش (Q) و انحراف معیار بررسی شود. تنها تکیه بر نسبت گردش موجودی کافی نبوده و نیازمند تحلیل های عمیق تری است.
  • طبقه بندی ABC بر پایه قانون پارتو، اقلام موجودی را به سه دسته A، B و C تقسیم می کند. اقلام A که ارزش بیشتری دارند، باید تحت نظارت دقیق تر قرار گیرند، در حالی که اقلام C نیازمند کنترل ساده تر و صرف منابع کمتر هستند.

فهرست مطالب
۹/۱۵ – نکات کلیدی و مهم ۲
تمرین های اینترنتی دانشجویان ۴
حل مسائل ۵
سوالات این مبحث ۱۰
مسائل ۱۲
اطلاعات برگه گستره Excel 16
مدلهای پیشرفته ۲۲
تحویل گروه یکنواخت ۲۵
مسئله های ضمیمه ۲۶
فصل ۱۶- درخواست مواد ۲۹
۱/۱۶- تعاریف سیستم های MRP 34
۲/۱۶- سیستم MRP در برابر سیستم امتیاز بندی سفارش ۳۸
۳/۱۶- یک نمونه مثال MRP 45


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: word

تعداد صفحات تعداد صفحات: 50

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.