مقاله دیدگاهی نو برای ارزشیابی در دوره ابتدایی

این مقاله درباره دیدگاهی نو برای ارزشیابی دوره ابتدایی بوده و شامل مقدمه، ویژگی های کودکان دوره ابتدایی، مروری بر مبانی نظری، نگاهی به سابقه ارزشیابی در ایران، ارزشیابی به شیوه هنری، نتیجه گیری و منابع می باشد.

مقاله دیدگاهی نو برای ارزشیابی در دوره ابتدایی

مقدمه
سنت آشکارسازی رویدادهای آموزشی مدارس به شاگردان و والدین، مبتنی بر اعلام نمرات تحصیلی شاگردان و اخیرا، نمرات توصیفی شاگردان بوده است. به سه دلیل این مساله در مدارس و جامعه مدام دنبال شده است، یکی اینکه همیشه اشتیاقی برای دقت در ارزیابی ها وجود داشته است که خودش را در کمی سازی نشان داده است. دومی انتظار شاگردان و والدین از ساده بودن و شسته رفته بودن گزارش عملکرد شاگردان و سومین عامل این است که ما برای معلمین و شاگردان، جایگزینی مناسب را فراهم نکرده ایم، بنابراین این سنت همچنان ادامه پیدا کرده است.

در چنینی شرایطی نگارنده تصور می کند، آشکار کردن حوادث تربیتی و کیفیت یادگیری شاگردان دوره ابتدایی به شیوه هنری و با روشهای بصری و شنیداری و به صورت های مختلفی از جمله عکاسی، فیلم و نوار ویدیویی، نقادی آموزشی و مصاحبه های ضبط شده از دانش آموزان و معلمان درباره حوادث مدرسه می تواند جایگزین مناسبی باشد.

ویژگی های کودکان دوره ابتدایی
دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران دانش آموزان گروه سنی 6-10 ساله را در بر می گیرد و به دلیل ویژگی ها و شرائط سنی کودکان از اهمیت و حساسیت بیشتری نسبت به دوره های تحصیلی دیگر برخوردار است. سه ویژگی کودکان دوره ابتدایی که مرتبط با این مقاله می باشد به شرح زیر است:

– کودکان در این دوره بیشترین نیاز به بازی، تفریح و شادی و نشاط را دارند.
– انگیزه و علاقه کودکان به آموختن با توجه به گرایش فطری آنها به جستجو گری و پرسشگری و کسب شناخت بالاست.
– تغییرات در این دوره بیشتر در ابعاد کیفی انجام می شود و امکان سنجش آنها به صورت کمی و دقیق وجود ندارد.


فرمت فایل دانلود فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات تعداد صفحات: 7

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط