مقاله انواع دیدگاه ها در برنامه ریزی درسی از نظر میلر

مقاله با موضوع انواع دیدگاه ها در برنامه ریزی درسی از نظر میلر شامل رویکرد رفتاری و قابلیت مداری، رویکرد موضوعی- دیسیپلینی، رویکرد اجتماعی (متشکل از سه دیدگاه انتقال فرهنگی، شهروندی دموکراتیک.

مقاله انواع دیدگاه ها در برنامه ریزی درسی از نظر میلر

رویکردهای برنامه درسی از منظر میلر
میلر (1379) در چارچوب طیف‌ بندی رویکردهای برنامه درسی، هفت رویکرد مختلف را از ابعاد بیرونی تا درونی معرفی کرده است. این رویکردها شامل رفتاری و قابلیت‌مداری، موضوعی-دیسیپلینی، اجتماعی، رشدگرا، شناختی، انسان‌گرایانه، و ماورای فردی می‌باشند. هر یک از این رویکردها نمایانگر نگرش‌ها و اهداف متفاوتی در برنامه‌ریزی درسی هستند.

در هر یک از این رویکردها، میلر به آرمان‌ها و تلقی نسبت به یادگیرنده پرداخته است. او بررسی می‌کند که هر رویکرد چگونه به فرآیند یادگیری و آموزشی نگاه می‌کند و چه انتظاراتی از یادگیرنده دارد. به عنوان مثال، در رویکرد رفتاری و قابلیت‌مداری، تأکید بر عملکرد و مهارت‌های قابل اندازه‌گیری است، در حالی که رویکرد انسان‌گرایانه بیشتر به رشد و توسعه فردی توجه دارد.

علاوه بر این، میلر نقش محیط یادگیری و معلم را در هر رویکرد مورد بررسی قرار داده است. او نشان می‌دهد که چگونه محیط یادگیری و تعاملات آن با یادگیرنده می‌تواند بر فرآیند یادگیری تأثیر بگذارد. نقش معلم نیز در هر رویکرد متفاوت است، به طوری که در رویکرد شناختی معلم به عنوان راهنما و تسهیل‌گر فعالیت می‌کند، در حالی که در رویکردهای دیگر ممکن است نقش‌های مختلفی داشته باشد. همچنین، میلر به اهمیت ارزشیابی آموخته‌ها در هر رویکرد پرداخته و تلقی‌های متفاوتی که هر رویکرد نسبت به ارزیابی دارد را مورد بحث قرار داده است.


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 4

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط